کد خبر 263890
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵

معاون رفاه وزیر تعاون جزئیات تازه‌ای از معیارهای در حال بررسی در دولت برای شناسایی و حذف یارانه دهک‌ها از جمله حساب‌های بانکی، املاک و مستغلات، نوع خودرو، مسافرت‌های خارجی، نوع شغل، احکام حقوق و دستمزد، وام بانکی و... را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، امروزه پرداخت یارانه ها نقدی به اقتصاد مردم وابستگی زیادی ایجاد کرده است تا جایی که  هنوز از یادها نرفته که پیامک های حذف یارانه نقدی چگونه افکار عمومی را نگران و دولتی ها را وادار به عقب نشینی کرد.اکنون که زمزمه حذف یارانه نقدی پردرآمدها طی هفته‌های گذشته از سوی مجلس و دولتی‌ها  مطرح شده‌است، با توجه به نبود اطلاعات کافی از افراد پردرآمد جامعه، نگرانی مردم از حذف یارانه کم‌درآمدها وجود دارد.

از آنجایی که علی ربیعی،وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی مسئولیت دبیرکمیته حمایت از خانوار و سیاست‌های رفاهی در ستاد هدفمندی یارانه‌ها را عهده‌دار است، تسنیم با احمد میدری، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره شاخص‌های شناسایی دولت برای دهک‌های مشمول یارانه به گفت و گو نشست که مشروح این گفت وگو به شرح زیر است:

* وزارت رفاه متولی شناسایی 3 دهک شد

اینکه می‌‌گویند وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی متولی شناسایی دهک‌های درآمدی مشمول یارانه و حذف 3 دهک شده است صحت دارد؟

میدری:در دولت ، ستاد هدفمندی یارانه‌ها به ریاست اسحاق جهانگیری،معاون اول رئیس جمهور اداره می‌شود. این ستاد از چندین کمیته تشکیل شده که کمیته‌ حمایت از خانوار و سیاست‌های رفاهی یکی از کمیته‌های این ستاد است. ریاست این کمیته را ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی عهده دار است. وزارت بهداشت،وزارت کشور و نیرو نیز اعضای کمیته هستند. بخشی از وظایف کمیته شناسایی‌دهک‌های درآمدی مشمول یارانه است. اینکه به چه کسانی یارانه داده شود و آیا یارانه به صورت نقدی یا روش‌های جایگزین داده شود از مباحثی است که در این کمیته اولویت بررسی دارد. بر اساس قانون هم وزارت تعاون، کار و رفاه مسئول ایجاد بانک اطلاعات اقتصادی رفاه خانوار است.

  چه قانونی؟

میدری: در ماده 10 قانون ساختار نظام جامع رفاه ذکر شده است که بانک اطلاعات اقتصادی رفاه خانوار باید از سوی این وزارتخانه تشکیل شود.

این قانون در چه سالی نوشته شده است؟

میدری: قانون در سال 83 تدوین شده اما متاسفانه بعد از گذشت 10 سال این بانک اطلاعات هنوز راه‌اندازی نشده است. در آیین‌نامه ای هم که سال گذشته از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها نوشته شد، نیز این وزارتخانه ملزم به تهیه بانک اطلاعاتی شده است. سازمان هدفمندی بعد از اینکه این شناسایی صورت گرفت وظیفه پرداخت منابع را بر عهده دارد.

چطور این مسئولیت به وزارت رفاه داده شد؟

میدری:این کار دو قسمت دارد. اول راه‌اندازی بانک اطلاعات اقتصادی است که مرکز آمار و وزارت اقتصاد هم می‌تواند این کار را  انجام دهد. بخش دیگر تحقیقات میدانی است. به طور مثال کسی که درآمد دارد اما به دلیل بیماری نیازمند یارانه است باید در تحقیقات میدانی شناسایی شوند، در سایر کشورها نیز تحقیقات میدانی تکمیل کننده بانک اطلاعاتی است. این تحقیقات میدانی تنها در وزاتخانه‌ای می‌تواند صورت گیرد که سازمان‌هایی را در سراسر کشور داشته باشد، به همین دلیل سازمان هدفمندی که تنها در تهران است نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. همینطور مرکز آماربه دلیل نداشتن شعبه‌های شهرستانی توانایی انجام چنین کاری را ندارند. اما وزارت رفاه، سازمان بهزیستی و کمیته امداد می‌توانند بازوی اجرای تحقیقات میدانی در سطح کشور باشند.

به همین دلیل قانون این وزارتخانه را مکلف به شناسایی اطلاعات اقتصادی خانوارها کرده است. وزارت اقتصاد می‌تواند بانک اطلاعاتی را ایجاد کند، حتی در بسیاری از کشور‌ها سازمان امور مالیاتی درآمد و ثروت افراد را برای گرفتن مالیات بر ثروت یا مالیات بر درآمد شناسایی می‌‌کند، ولی آن قسمت که افراد مستمند را شناسایی کند؛ سازمانی می‌تواند انجام دهد که با قشر آسیب پذیر جامعه در ارتباط است. به طور مثال سازمان امور مالیاتی وظیفه‌اش ارتباط با گروه‌های آسیب‌پذیر نیست ولی بخشی از کار می‌تواند در سازمان مالیاتی و بخشی دیگر در وزات کار انجام شود. اما در حال حاضر قانون این وزارتخانه را مکلف به ایجاد بانک اطلاعاتی کرده است.

به جز قانون در جلسات ستاد هدفمندی هم به این موضوع تاکید شد که وزارت رفاه مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد؟

میدری: مشخصاٌ خیر. به این کمیته این مسئولیت را دادند و رئیس کمیته وزیر تعاون است.

ستاد هدفمندی در دولت یازدهم تا کنون چند جلسه برگزار کرده؟

میدری: در 3یا 4جلسه این ستاد من حضور داشتم واز بقیه جلسات اطلاعی ندارم. تمام جلسات با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرا تشکیل شده است.

  مصوبه ای هم تا کنون داشته؟

میدری: تاکنون خیر. نظرات مختلفی درباره اینکه چند دهک قابل حذف هستند و چه بانک‌های اطلاعاتی را در کشور داریم، اینکه اگر نخواهیم گروه‌های درآمدی را حذف کنیم چه منابعی درآمدی را می‌توان تعریف کرد از جمله مواردی است که در ستاد هدفمندی مورد بحث قرار گرفت.

  درحال حاضر در ستاد صرفاً هدف این است که کسری بودجه دولت جبران شود یا شیوه پرداخت یارانه‌ها تغییر کند؟

میدری: آنچه تا کنون بحث شده ، بحث سیاست جایگزین است، اینکه اگر گروهی را حذف نکنیم آیا می‌توان منابعی را تعریف کرد؟ اینکه چه گروه‌هایی را می‌توان حذف کرد؟ اشکالات بانک‌های اطلاعاتی شامل چه مواردی است؟ نظر بخش‌‌های مختلف برای قیمت‌های حامل انرژی چیست؟ اینها از جمله مواردی است که در این ستاد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

* حذف دهک‌ها در اولویت است/افزایش قیمت سوخت برای جبران کسری فعلاً در دستور کار نیست

شنیده شده که ستاد به غیر از حذف یارانه عده‌ای از افراد، به فکر افزایش قیمت‌ها یا تغییر سهمیه بندی‌ها برای جبران کسری درآمد هم هست؟

میدری:بحث قیمت‌های حامل انرژی و اجرای مرحله دوم هدفمندی از ابتدا در این دولت مطرح بود. تحقیقات مختلفی در وزارت اقتصاد، معاونت برنامه ریزی و نهاد ریاست‌ جمهوری صورت گرفته که این موارد ارائه شده اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

  پس در حال حاضر تمام برنامه‌ریزی‌ها بر روی حذف چند دهک متمرکز است. به بحث افزایش قیمت‌ها هم فکر کرده‌اید؟

میدری:به دلیل شرایط تورمی که در کشور وجود دارد، دولت کنترل تورم را از اهداف اصلی خود قرار داده است و افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دلیل شرایط تورمی که در کشور وجود دارد در دولت دنبال نخواهد شد. حذف گروه‌های درآمدی از آنجایی که تورم‌زا نیست و حتی می تواند به کنترل تورم منجر شود بیشتر در اولویت دولت است.

*تامین کسری بودجه مبنای حذف دهک‌ها نیست/ترکیبی از درآمد و ثروت مدنظر است

  شناسایی گروهک‌‌های مشمول یارانه برای حذف سه دهک جمعیتی است یا حذف سه دهک درآمدی؟

میدری:معیاری که برای حذف گروه‌ها در نظر گرفته می‌شود تنها درآمد نیست. بلکه ترکیبی از ثروت و درآمد است. بنابراین اگر گفته شود دهک‌های درآمدی یعنی کسانی که درآمد بیشتری دارند.احتمالاً ترکیبی بین ثروت و درآمد خواهد بود. یکی از مباحثی که در ستاد بحث می‌شود، این است که چند درصد باید حذف شوند؟ اما هنوز برای اینکه چند دهک حذف شود به جمع بندی نرسیده ایم.

  به نظر می‌رسد برای جبران کسری بودجه در دولت حداقل باید یارانه 30 درصد جمعیت حذف شود.

میدری: نمی‌توان دهک‌ها را تا میزانی حذف کرد که کسری بودجه جبران شود، شاید کسری بودجه به قدری زیاد باشد که نیازمند حذف تعداد زیادی از یارانه‌بگیرها باشد. باید یک منطق اقتصادی وجود داشته باشد به طور مثال بگوییم کسانی یارانه دریافت نکنند که درآمدشان 50 درصد بالاتر از خط فقر باشد. مبنایی برای خط فقر تعیین می‌شود و بر آن اساس تصمیم گرفته می‌شود. مثلاً کسانی که ثروتشان به اندازه‌ای است که می‌توانند حداقل نیاز خود را تامین‌ کنند (مثلاً‌ یک آپارتمان یا یک خودرو معمولی داشته باشد) از دریافت یارانه حذف شوند.

بحث‌هایی هم مطرح است که به جای شناسایی افراد با درآمد بالا، کم درآمدها شناسایی شوند. این مبنا هم در جلسه مورد بحث قرار گرفت؟

میدری: مباحثی مانند این موضوع مورد بحث قرار گرفته است. برخی می‌گویند باید گروه‌های آسیب‌پذیر شناسایی شوند. به طور مثال آن دسته از خانواده‌هایی که در خانواده معلول دارند می‌توانند جز قشر آسیب پذیر باشند که باید شناسایی و در جهت رفع مشکل فقر آنها اقداماتی صورت گیرد.

*حذف گروههای برخوردار ساده‌تر از شناسایی کم درآمدهاست

  شناسایی کدام دسته سخت‌تر است؟ کم درآمدها یا پردرآمدها

میدری:حذف گروه‌های برخوردار ساده‌تر از کم درآمدهاست. چرا که معیار‌هایی که منجر به ثروت‌مند بودن افراد است بسیار زیاد است. شناسایی پردرآمدها آسیب کمتری را وارد می‌کند چرا که اگر خطایی صورت گیرد این خطا با هزینه‌های کمتری قابل جبران است. به طور مثال اگر در حذف پردرآمدها 2 درصد از افراد یک طبقه پایین‌تر هم حذف شوند ضرر زیادی وارد نمی‌شود. اگربخواهیم گروه‌های کم درآمد را حذف کنیم در صورت بروز خطا گروهی آسیب می‌بیند که نیازمند و زیر خط فقر است.

*شناسایی دهک‌های پردرآمد با اطلاعات ملکی و بانکی در اولویت

  برای شناسایی دهک‌های برخوردار و با درآمد بالا مشخص شده از چه مبنایی استفاده شود؟

میدری: در ایران بهترین راه استفاده از اطلاعات بانکی و ملکی افراد است. چرا که دقت بالاتری دارد. به طور مثال اطلاعات خودرو برای حذف دهک‌ها مناسب نیست.چرا که هستند افرادی که با خودرو نسبتاً‌ گران قیمت در وزاتخانه ای راننده هستند بنابراین به اطلاعات خودرو نمی‌توان اکتفا کرد. اما حساب بانکی با درصد خطای کمتری می‌تواند ملاک ثروتمندی افراد باشد.

*ملاک شناسایی درآمد و ثروت خانوار است نه صرفاً سرپرست

شاید کسی حساب بانکی داشته باشد اما به نام خودش نباشد.

میدری: شاید هم کسی خودرو را به نام فرد دیگری کند، اما احتمال اینکه حساب بانکی به نام شخص دیگری باشد بسیار پایین است.در تمام روش‌های شناسایی رابطه خانوادگی را مشخص می‌کنیم. ملاک درآمد و ثروت خانوار است نه صرفاً سرپرست.

*  نوع خودرو، مسافرت خارجی، نوع شغل و احکام حقوق 4 معیار دیگر برای شناسایی دهک‌های پر درآمد

به جز اطلاعات بانکی و ارزش ملکی، دیگر چه معیاری برای شناسایی دهک‌های مشمول حذف لازم است؟

میدری:نوع خودرو، میزان مسافرت خارجی و نوع شغل هم تاثیر دارد. همچنین حقوق دریافتی افراد بررسی نمی‌شود بلکه احکام مدنظر است. اینکه فرد در یک اداره ای چقدر حقوق دریافت می‌کند اطلاعاتش متمرکز نیست ولی احکام را می‌توان جمع‌آوری کرد. اضافه حقوق را سیستم‌کامپیوتری نمی‌تواند استخراج کند.

* پیشنهاد جدید به دولت/یارانه به کسانی تعلق بگیرد که داوطلبانه اطلاعات شخصی خود را بدهند

  از نظر قانونی اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی مثل حساب بانکی افراد را دارید؟

میدری:حریم اطلاعات خصوصی افراد باید رعایت شود. به همین دلیل این وزارتخانه پیشنهادی را داده است که البته هنوز در دولت بررسی نشده است. پیشنهاد به این صورت است که کسانی مشمول یارانه شوند که اطلاعات خود را به دولت ارسال کنند. یعنی سازوکاری به وجود آید که افراد به یک سایت جامع اینترنتی مراجعه و اطلاعات اقتصادی خود را دریافت و در صورت تمایل برای دریافت یارانه، اطلاعات را به سازمان مربوطه به صورت الکترونیکی ارسال کنند.

این بانک اطلاعاتی می‌تواند متصل به بانک مرکزی، نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد و املاک و دیگر نهادها باشد که افراد با داشتن کد ملی و رمز مربوطه می‌تواند اطلاعات اقتصادی خود را دریافت و در صورتی که تمایل به دریافت یارانه داشته باشد اطلاعات خود را به سایت مربوطه ارسال می‌کنند، به این ترتیب حریم شخصی افراد محفوظ می‌ماند و هرخانواده‌ای که تمایل به دریافت یارانه نداشته باشد می‌تواند اطلاعات خود را ارسال نکند. این پیشنهاد معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و هنوز به طور دقیق بررسی نشده است اما نمایندگان مجلس این موضوع را پذیرفته‌اند و مطالعات  کشورهای دیگر هم به این صورت است که افراد اطلاعات اقتصادی خود را ضمیمه درخواست یارانه خود کنند.

البته در کشورهایی مانند آمریکا دولت مجاز است به تمام اطلاعات شخصی افراد دسترسی داشته باشد. در ایران نیز دولت به اطلاعات دسترسی دارد ولی اجازه بهره برداری ندارد. اما در مورد اطلاعات بانکی افراد حتی قوه قضائیه هم دسترسی ندارد و در درون سیستم بانکی هم تجمیع نشده است. یعنی به طور مثال بانک ملی اطلاعات بانک تجارت را ندارد و تجمیع این اطلاعات زمان‌بر است.

  سیستمی که شما پیشنهاد می‌کنید تا پایان سال قابل اجرا است؟

میدری: نمی‌دانم. بحث فناوری اطلاعات است. ما در ایران جزایر پیشرفته اطلاعاتی داریم . اینکه این جزایر در چه مدت زمانی بتواند متصل شود زمان‌بر است و هنوز مورد بحث قرار نگرفته است.

اینکه بانک‌ها اطلاعات افراد را در اختیار دولت قرار دهند در ستاد هدفمندی مورد بررسی قرار گرفته است؟

میدری: خیر. در پیشنهادات نمایندگان مجلس بوده است. یعنی مجلس این اجازه را به دولت داده است اما هنوز در دولت بررسی نشده است.

* بورس هم شاید منبع اطلاعات باشد

به جز بانک‌ها و اداره املاک، از اداره مالیات هم کمکی گرفته می‌شود؟

میدری:سازمان امور مالیاتی اطلاعات دارد اما بسیاری از افراد کد‌های خود را به درستی وارد نکرده‌اند. نوع مشاغل بسیار مهم است. شاید از اطلاعات سازمان بورس هم استفاده شود. اما هنوز به طور دقیق بحث نشده است که دولت قرار است بر اساس کدام اطلاعات تصمیم بگیرد. مثلاً در انگلستان فقط اطلاعات بانکی ملاک است و در کانادا اطلاعات بانکی و دارایی مبنا است و در برخی از کشورها حتی اطلاعات فیش آب،برق ،گاز و تلفن همراه هم مبنای ثروتمندی است.

اطلاعاتی ملکی را از کجا به دست می‌آورید؟

میدری: اطلاعات ملکی در اختیار قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد است. آنها در جلسات آمده اند اما اطلاعاتشان هنوز به دولت ارائه نشده است.مجلس باید این موضوع را قانون کند تا به ما اطلاعات را بدهند.

*حذف 10درصد از یارانه بگیران در فاز اول طی سه ماه آینده

با این وجود، جمع آوری این اطلاعات ظرف مدت 3ماه که مجلس مشخص کرده است به دست نمی‌آید.

میدری: مهلت سه ماه مجلس برای حذف دهک‌ها تجدید نظر می‌شود. احتمالا درسه ماه آینده 30 درصد به 10درصد برسد. یعنی بدون اطلاعات بانکی و املاکی این 10 درصد شناسایی و از گرفتن یارانه حذف شوند. بدون اطلاعات ملکی می‌توان 10 درصد جامعه را که توان مالی دارند شناسایی و حذف کرد.شناسایی 30درصد جامعه با اطلاعات بانکی فعلی امکان پذیر نیست.

* طرح راغفر فعلاً قابل استفاده نیست/یارانه خانواده‌هایی که کودکان را از تحصیل محروم کنند حذف می شود

آیا از طرح آقای راغفر درباره شناسایی قشر فقیر هم استفاده می‌شود؟

میدری: کار مطالعاتی آقای راغفر برای 30 هزار خانوار است و اطلاعات کشوری نیست. اما از این کار مطالعاتی می‌توان ایده گرفت و این کار زمانی در دولت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که بخواهیم در پرداخت یارانه بین افراد تقسیم‌بندی کنیم که به برخی کمتر و به برخی بیشتر پرداخت کنیم. در حال حاضر که قصد داریم 30 درصد یا 10 درصد را حذف کنیم مورد استفاده نیست. 

اما برنامه ای در معاونت رفاه وزارت تعاون تهیه شده است که حتما در دولت بررسی خواهد شد. خانواده هایی که کودکانشان را از تحصیل محروم کنند یارانه نمی گیرند. یعنی هر خانواده‌ای که کودک در سن تعلیم دارد و درس نمی‌خواند از گرفتن یارانه محروم است. خانواده‌ها ملزم هستند کودکان خود را برای فراگیری علم به مدرسه بفرستند.

  استدلال پشت این طرح چیست؟

میدری:اگر خانواده‌ها بچه‌های خود را به مدرسه نفرستند فقرشان پایدار می‌ماند و امکان شغل را از کودک سلب می‌کنند.

*اختصاص یارانه یک نفر به بیمه در خانوارهایی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند

این کودکان چند درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند؟

میدری:این تعداد چشم‌گیر و قابل توجه است. پیشنهاد دیگر درباره خانواده‌هایی است که تحت پوشش هیچ بیمه تامین اجتماعی نیستند. محاسبات نشان داده دریک خانواره 4 نفره اگر یارانه یک نفربه تامین اجتماعی برای بازنشستگی اختصاص داده شود، آن خانواده بعد از چند سال با همین یارانه که ماهیانه 45 هزار تومان است، در سن بازنشستگی به اندازه حداقل دستمزد‌ از حقوق بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند.

  ولی این شیوه تاثیری در جبران کسری بودجه یارانه ندارد.

میدری: درسته، ولی علت این است اگر افراد به حال خود رها شوند به فکر بازنشستگی نیستند، اما وقتی استخدام جایی می‌شوند چه بخواهند و چه نخواهند ازحقوق افراد درصدی برای بازنشستگی کسر می‌شود. دولت باید افراد را به سمت آینده نگری سوق دهد. چرا که اینها زمانی که در سن بازنشستگی هستند و نمی‌توانند کار کنند فقرشان حاد می‌شود. در همین مسیر قصد داریم خانواده‌ای که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیست و بعد خانوارش 4نفره است یک یارانه برای تامین اجتماعی کسر و عضو یکی از صندوق‌ها شود.

*به هیچ وجه به فکر حذف یارانه همه مردم نیستیم

دربین مردم این زمزمه هم وجود دارد ، که حذف سه دهک مقدمه‌ای برای حذف کلی یارانه نقدی است.

میدری:اصلا چنین بحثی در دولت مطرح نیست چرا که عده ای در جامعه به این پول نیازمند هستند .

  این 45 هزار تومان از سال 89 تاکنون قدرت خریدش یک چهارم شده است، اگر حذف هم نشود در 4سال آینده ارزش زیادی ندارد.

میدری: بحث اینکه به سمت حذف برویم مطلقاً بررسی نشده است. امیدواریم تورم در ایران کنترل شود و این میزان یارانه نقدی بتواند مشکل برخی از مردم را حل کند.

* حضور فرزین در جلسات ستاد هدفمندی

  آیا از فرم‌های دولت قبلی که اطلاعات خانوار در آن وارد شده بود برای شناسایی دهک‌های مشمول یارانه استفاده می‌شود؟

میدری: خیر، آن فرمها مکمل اطلاعات یارانه‌ای خواهد بود. در عین حال از تجربه‌های کسانی که در گذشته در بحث هدفمندی صاحب‌نظر بودند مانند، آقای عادل آذر، آقای فرزین و...استفاده خواهیم کرد.

حتی 10 درصد هم از آن اطلاعات نمی‌توان استفاده کرد؟

میدری: خیر، چرا که اطلاعات قبلی بر اساس خود اظهاری است. باید از بانک‌های اطلاعات واقعی استفاده شود.

  مگر اطلاعات آن فرمها راستی آزمایی نشد؟

میدری:برخی از موارد مانند نوع شغل، نوع ماشین،مسافرت خارجی و ... را پیدا کرده‌اند.

  بعضی از سیاسی‌ها در دولت یازدهم معتقدند طرح حذف 3 دهک پوست خربزه است و نباید اجرا شود؟

میدری: نظر آقای عبدی در این باره نظر واحد است. اما نظر اجماعی حذف 30 درصد از جامعه است.

برای میزان حقوق هم ملاک قرار می‌دهید؟ به طور مثال حقوق بالای 2 یا 3میلیون از یارانه حذف شود؟

میدری: حقوق بالای 2میلیون در احکام به نظرم بیشتر از 5درصد نیستند.

*احتمال حذف حقوق بگیران بالای 3میلیون تومان

احتمالاً این 5درصد حذف می‌شوند؟

میدری: در دولت حذف کردن  5درصد از کارمندان دولت سخت است. احتمالا کسانی که بیشتر از این درآمدها دارند حذف می‌شوند. به طور مثال درآمدهای بالای سه میلیون حذف می‌شوند.

* حذف 120 هزار بازاری پر درآمد

در مورد شغل‌های آزاد و بازاری‌ها این شناسایی چگونه است؟

میدری: ما یک میلیون و 700 هزار دارای صنف داریم که از این تعداد 120 هزار درجه یک هستند که وضعیت خوبی دارند. یعنی 120هزار صنف قابل حذف هستند.

*احتمال حذف4 تا 5 میلیون خانوار

  تعداد خانوار‌ها در حال حاضر چقدر است؟

میدری:حدود 18 میلیون خانوار هستند که اگر 30درصد را حذف کنیم حدودا 4تا 5میلیون خانوار حذف خواهند شد.

  تا چه میزان درصد خطا برای خودتان در نظر گرفتید؟ به چه میزان اطمینان برسید طرح را اجرا می کنید؟

میدری: کسانی که اشتباه حذف شدند می توانند مراجعه کنند مجدد تجدید نظر می شود. به هر حال خطا که وجود دارد ونمی‌توانیم بگوییم 100 درصد با اطمینان کار انجام می‌شود.

مبنا برای حذف صاحبان املاک چیست؟

میدری: یک حداقل از مسکن برای افراد تعریف می‌شود که حداقل فضا برای هر نفر چه میزان است و خط فقر مسکن تعریف می‌شود. یعنی کسی که از میزان سرانه کمتر باشد جز خانواده کم درآمد و فقیر محسوب می‌شود. قیمت آپارتمان در تهران حداقل 5تا 7برابر شهرهای غیر از کلان شهر‌ها است اما با قیمت‌گذاری این میزان را می‌سنجیم.

* یارانه کسی که زمین بالای 500 میلیون تومان و درآمد معمولی دارد حذف می شود

  ملاک شما ارزش‌گذاری است یا اینکه ملک مورد نظر منبع درآمد هم باشد؟

میدری: ما به این موضوع کاری نداریم اما اگر ارزش گذاری بالایی برای زمین مشخص شود یارانه اش حذف می‌شود. به طور مثال ارزش زمینش 500 میلیون تومان باشد از گرفتن یارانه محروم می‌شود. یعنی کسی که 500میلیون ثروت دارد و درآمدی اندازه خط فقر هم دارد یارانه به آن تعلق نمی‌گیرد.

*وجود 300 هزار خودروی بالای 100 میلیون در کشور

مردم بعضی روش‌ها را مطرح می‌کنند، به طور مثال می‌گویند کسی که خودرو گران قیمت دارد برای بیمه کردن آن مجبور باشد از گرفتن یارانه انصراف دهد. یعنی کسی که یک ماشین چندصد میلیونی دارد تنها در صورتی می‌تواند وسیله خود را بیمه کند که به آن یارانه تعلق نگیرد. نسبت به این پیشنهادها چه نظری دارید؟

میدری:در حال حاضر می‌دانیم 300 هزار خودرو بالای 2005 در ایران وارد شده و ارزش ماشین آنها بالای 100 میلیون است. اما در این میان موارد استثنا هم وجود دارد که خانواده تمام ثروت خود را برای فرزندش ماشین خریده است اما شرایط مالی خوبی خانواده‌اش ندارند.

بانک اطلاعاتی که پیشتر فرمودید با همکاری کدام نهادها قرار است جمع آوری شود؟

میدری: بانک اطلاعاتی از دولت‌های قبلی وجود دارد و شاید تنها الزام قانونی قوه قضائیه و املاک لازم باشد. نیروی انتظامی اطلاعات را داده است.

  آخرین آمار این بانک‌های اطلاعات تا چه زمانی بروز شده است؟

میدری: زمان آن بسته به نوع بانک اطلاعاتی متفاوت است.

*شرط تغییر روش پرداخت یارانه موافقت همه مردم است

روش پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند؟

میدری: پیشنهاداتی ارائه شده اما شاید مردم استقبال نکنند. به طور مثال یارانه درمانی پیشنهاد شده است. اما کمتر کسانی استقبال می‌‌کنند. شرط اجرا این است که همه مردم موافق اجرا باشند. چرا که اگر بخشس از مردم موافقت کنند هزینه را تامین نمی‌کند بلکه باید همه مردم خواستار اجرای این طرح باشند. زمانی که این طرح داوطلبانه باشد تنها افرادی می‌آیند که گروه آسیب‌پذیر هستند بنابراین هزینه بالا می رود. این طرح در صورتی می‌توان مقرون به صرف باشد که از همه مردم یارانه‌ای کسر شود در قبال به آن کارت طلایی درمان داده شود.

*هنوز تصمیمی برای اجرای فاز دوم گرفته نشد

اجرای فاز دوم یارانه‌ها در ستاد هدفمندی مورد بررسی قرار گرفته است؟

میدری: صبحت‌هایی از نحوه اجرا شده اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. سناریو‌هایی مختلفی برای افزایش حامل های انرژی از وزارت اقتصاد، سازمان هدفمندی و نهاد ریاست جمهوری ارائه شده است. وزارت نفت هم همکاری با گروه‌ها می کند ولی تاکنون سناریویی برای تغییر قیمت سوخت ارائه نکرده است.

  80درصد اقتصاد ما زیرزمینی است و جایی ثبت نشده است این اطلاعات چگونه جمع آوری می‌شود؟

میدری:هیچ کس از نظام بانکی نمی‌تواند فرارکند.

*حساب بانکی ملاک اصلی تشخیص دهکهای پر درآمد

  برخی پولشویی می کنند؟

میدری: هر کس هر کاری کند نمی‌تواند از حساب بانکی فرار کند. یکی از ملاک‌های اصلی ما در شناسایی دهک‌های مشمول حساب‌هایی بانکی است.

*300هزار نفر از بانکها وام بالای 50 میلیون تومان گرفتند

  در حساب بانکی مواردی مانند سرمایه در گردش، اخذ تسهیلات، میزان سرمایه مد نظر است؟

مدیری: در حال حاضر 300هزار نفر در کشور بالای 50میلیون تومان از یک بانک وام گرفته‌اند.اما هنوز اطلاعات تجمیع نشده است. اینها اشخاص هستند و شرکت‌ها جداگانه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس